لطفا صبر کنید ...



خستگی و خشکی چشم

خلاص شدن از خستگی و خشکی چشم همه ما هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون، کار با رایانه یا تلفن همراه، با احساس ناخوشایندی در چشم‌هایمان مواجه می‌شویم که گاهی هم آن را به حساب کهولت سن یا خستگی حاصل از یک روز کاری پرماجرا می‌گذاریم. اگر چه نمی توان تاثیر این عوامل را نادیده گرفت ولی آنچه اهمیت بیشتری دارد کاهش عملکرد اجزای گوناگون دستگاه بینایی حین انجام فعالیت های ذکر شده است که در نتیجه آن احساس خستگی یا خشکی چشم ایجاد می شود. در این مطلب به چند پرسش و راهکار ساده برای رهایی از این مشکلات اشاره می کنیم.

* چرا چشمان‌مان خشک یا خسته می شود؟

وقتی چشم ما برای مدت طولانی روی موضوعی متمرکز می شود، ناخواسته ترتیب پلک زدن به هم می ریزد؛ در نتیجه پس از مدتی با احساس خستگی یا خارش چشم مواجه می‌شویم. باید به یاد داشته باشیم هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون یا کار با وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش به طور مرتب و به صورت کاملا آگاهانه پلک بزنیم. با همین کار ساده، مکانیزم غدد اشکی فعال شده و از خشک شدن سطح چشم جلوگیری می کند.

خشکی چشم

* چرا در سفر یا در محیط های باز خشکی چشم بیشتر اتفاق می افتد؟

خشکی چشم در هر زمان و مکانی ممکن است رخ دهد که اغلب ناشی از کاهش دفعات پلک زدن و عملکرد منافذ اشکی است. فراموش نکنید باد یکی از عوامل بروز خشکی چشم محسوب می شود زیرا در اثر آن سطح مایع اشکی کاهش یافته و اثرات نامطلوبی ایجاد می کند. این حالت وقتی که باد به طور مستقیم به صورت ما می وزد مثلا حین رانندگی با موتورسیکلت یا هنگامی که پنجره اتومبیل باز است تشدید می شود. در این شرایط می توان شیشه اتومبیل را بالا کشید یا از کلاه ایمنی و عینک محافظ برای راکبان موتورسیکلت استفاده کرد.

* حین کارهای روزمره آیا زمان مشخصی برای استراحت چشم ها وجود دارد؟

اگر مطالعه می کنید یا با صفحه نمایش وسایل الکترونیکی زیاد سروکار دارید بهتر است حداکثر پس از 30 دقیقه برای مدت کوتاهی به چشم های خودتان استراحت بدهید. برای افزایش سلامت دستگاه بینایی و جلوگیری از اثرات خستگی یا خشکی چشم توصیه می کنیم حداکثر پس از 14 ساعت کار باتمرکز بالا را کنار گذاشته و استراحت کنید.

آخرین اخبار

    logofooter1

    کلینیک چشم پزشکی آبان